Budgetteren kun je leren

Heeft u géén idee waar uw geld iedere maand blijft? Of is uw vakantiegeld net als dat van Linde uit onze column al op voordat het overgemaakt is? Dan zit u hier goed. Of bent u op zoek naar het vervolg van het verhaal van Linde?

Het begint bij overzicht

Neem uw bankafschriften van de afgelopen drie maanden er bij en vergelijk de bedragen die u tegenkomt. Wij maakten een handig Excelbestand, waar u al uw bedragen in kunt zetten.

Download het Excelbestand via onderstaande knop

Wanneer u het bestand voor de eerste keer opent, krijgt u waarschijnlijk een waarschuwing voor bestanden van internet. Klik op bewerken inschakelen en sla het bestand op op een plek waar u het terug kunt vinden.

Nu begint het invullen, we beginnen met het overzicht van uw uitgaven. Deze zijn onderverdeeld in 6 categorieën. Daarna uw inkomen. En dan volgt vanzelf het overzicht. Voor alle categorieën geldt dat u zelf regels in kunt voegen en teksten aan kunt passen naar uw eigen situatie.

Tip:
Een enkel bedrag zult u misschien slechts 1 keer per jaar of 1 keer per 5 jaar betalen of ontvangen. Op het moment dat het haalbaar is om hiervoor of hiermee een buffer aan te leggen, doe dat dan.

Uitleg bij het invullen van het Excelbestand:

Overzicht van uw uitgaven

In het bestand worden de uitgaven verdeeld in 6 categorieën:

A: Maandelijkse vaste lasten

B: Niet maandelijkse vaste lasten

C: Lasten waarvoor gekozen kan worden

D: Huishoudelijke uitgaven

E: Reserveringen

F: Aflossingen

Overzicht van uw inkomen

Vul de bedragen in zoals u die op uw bakafschriften tegenkomt.

  • Loon / uitkering: dit is het vaste bedrag dat iedere maand op uw rekening gestort wordt. Als dit geen vast bedrag is, omdat u bijvoorbeeld onregelmatig werkt, probeer dan een gemiddelde óf het laagste bedrag in te vullen.
  • Huur- en zorgtoeslag: ontvangt u mogelijk van de belastingdienst. 
  • Kostgeld / benzine vergoeding / toeslag overwerk: vul hier in wat u terugvindt op uw rekeningafschriften
  • Vakantiegeld / gratificatie / 13e maand: dit zijn vaak bedragen die eens per jaar uitbetaald worden
  • Belasting teruggave: wanneer u dit bedrag 1 keer per jaar terugkrijgt, kunt u dit vakje leeg laten.
  • Bijverdiensten: alles wat niet onder één van de bovenstaande categorieën valt    

Alles ingevuld? Gefeliciteerd!

U heeft een schouderklopje verdient!

Als het goed is ziet u het onderstaande overzicht, maar dan met uw eigen bedragen. Dit is het antwoord op al uw harde werk. Hier ziet u wat er per maand binnenkomt en wat er uitgaat. U weet nu een beetje meer waar uw geld blijft.

Inkomsten min uitgavenbedrag    
inkomsten netto per maand
uitgaven netto per maand
totaal saldo

Totaal saldo:

Hopelijk is het een cijfer zonder minteken. Zo niet, dan heeft u met het maken van dit overzicht een begin met vinden van een oplossing. Onze vrijwilligers van Team Cliëntondersteuning helpen u gratis met het zoeken naar mogelijke besparingen, het aanvragen van toeslagen en het aanvragen van regelingen waar u mogelijk recht op heeft.

Tip
Werk met twee rekeningen. Ondanks dat een extra rekening extra kosten met zich mee brengt, raden we u aan om met minstens twee rekeningen te werken:

  • 1 rekening voor alle vaste inkomsten en uitgaves / vaste lasten (waarschijnlijk uw huidige rekening)
  • 1 rekening als pin/boodschappenrekening.

Maak per week of per maand een vast bedrag over naar de pin/boodschappenrekening. Zorg dat u alleen de pinpas van de boodschappenrekening bij u heeft en gebruikt.

Ik wil graag meer hulp

Heeft u na het invullen van het Excelbestand nog vragen? Of komt u er niet alleen uit? Maakt u zich zorgen over hoe u rond moet komen? Onze vrijwilligers van Team Cliëntondersteuning helpen u gratis.

Toelichting per categorie

A: Maandelijkse vaste lasten

Dit zijn lasten/bedragen die iedere maand terug komen:

  • Huur of hypotheek: datgene wat u betaald om ergens te wonen.
  • Elektriciteit / gas: dit betaalt u aan uw energieleverancier
  • Zorgverzekering: het kan zijn dat u een extra bedrag betaalt voor het spreiden van het eigen risico, deze komt terug bij de lasten waar voor gekozen kan worden
  • Extra: heeft u een verplichte lijfrente bij uw hypotheek, dan kan deze hier ingevuld worden

B: Niet maandelijkse vaste lasten

  • Water: staat vaak per 3 maanden op uw rekeningafschrift
  • Verzekeringen: heeft u een pakket, dan kunt u alle bedragen op de polis vinden, maar u kunt ook het totaal bedrag hier invullen. Sommige verzekeringen betaalt u per jaar, vergeet niet deze mee te nemen.
  • Waterschapslasten/ Onroerende zaak belasting:
    • bij een laag inkomen en geen eigen vermogen kunt u misschien in aanmerking komen voor kwijtschelding, vraag naar de mogelijkheden bij Almelo Sociaal.
    • Deze rekeningen kunnen eens per jaar betaald worden, maar ook bijvoorbeeld tien maanden per jaar. Dat regelt u op de betreffende website. Vul hier dan toch het maandbedrag in, dan bouwt u alvast twee maanden per jaar een extraatje op.
  • Medische kosten: gebruikt u medicijnen die u zelf moet betalen? Denk ook aan een bril en dergelijke.
  • Pasgebruik bank: vul het bedrag in dat u per maand betaalt. Sommige banken rekenen dit per kwartaal (=3 maanden) deel dan het bedrag door 3.
  • Identiteitsbewijs / rijbewijzen: probeer hiervoor een buffer op te bouwen, door het bedrag per 5 jaar toch te delen door het aantal maanden, óf noteer het als jaarbedrag en betaal het van een extraatje zoals uw belastingteruggaaf of uw vakantiegeld.

C: Lasten waarvoor gekozen kan worden

  • Netflix of andere video diensten: ook het lidmaatschap van een omroep kunt u hier invullen
  • sportvisakte: alleen als u er één heeft
  • lidmaatschap Vislust: visvereniging in Almelo, zie hierboven
  • bibliotheek: is een bedrag per jaar
  • autokosten: een auto brengt verschillende kosten met zich mee, u kunt zeggen dat dit geen last is waarvoor u kiest.
    • verzekering
    • keuring (neem de gemiddelde kosten die er de afgelopen jaren bij op/overheen kwamen ook mee)
    • beurten (neem de gemiddelde kosten van de afgelopen jaren)
    • olie, lampjes e.d.
    • wegenbelasting
  • Rechtsbijstandsverzekering
  • Internet
  • Mobiele telefoon: noteer alle abonnementen die in uw huis lopen

D: Huishoudelijke uitgaven:

Deze categorie is het meest lastig om in te vullen. Toch zult u wanneer u met pin betaalt een patroon kunnen ontdekken. Voor moedige mensen is het aan te raden om twee tot vier weken lang een lijstje bij te houden. Als u dit iedere dag in Excel bijhoudt, kunt u ook opschrijven welke winkel u geweest bent, we weten allemaal dat we te veel uitgeven als we een Action, BigBazar, Wibra of Zeeman binnenlopen.

Bij de tabbladen in het  Excel bestand vindt u een voorbeeld lijst om de bedragen op in te vullen, bedenk net zo veel of zo weinig categorieën als u nodig heeft om een overzicht te krijgen. Met <sorteren en filteren> rechts bovenin kun u na 1 of 2 weken zien waar u uw geld uitgeeft, of waaraan. Bedenkt u zich wel: u vult dit voor uzelf in, niet voor ons, het bijhouden van uw bonnetjes vraagt tijd, maar levert u ook overzicht op.

E: Reserveringen

Legt u geld opzij voor onderstaande lijst? Knap van u! Wij zien vaak dat deze kosten niet apart gelegd worden, maar betaald worden uit grotere, onregelmatige inkomsten, zoals belastingteruggave, vakantiegeld of geld terug van de energierekening.

  • kleding
  • vrije tijd uitgaven
  • uitgaan/vakantie
  • huisraad
  • onvoorziene uitgaven
  • onderhoud woning
  • onderhoud/reparatie fiets

F: Aflossingen:

  • debetrente bank
  • belastingschuld
  • lening

Ook hier geldt: wees eerlijk tegen u zelf. Een bedrag dat u betaalt aan debetrente op de bank is een aflossing én een bedrag dat u niet ergens anders aan uit kunt geven.