Bert is 64 en moest naar het ziekenhuis. Geen spoed, gelukkig, maar hij kreeg het verzoek om via een online portaal zijn afspraak te bevestigen en alvast wat medische vragen in te vullen. Daarvoor had hij een DigiD nodig. En die had hij niet.

Wel een slimme telefoon

Bert heeft geen computer, geen e-mailadres, en internet gebruikt hij hooguit voor routeplannen op zijn mobiele telefoon. Tot nu toe kon hij prima uit de voeten met papieren post en hulp van bekenden, maar dit keer zat dat er niet in. Dus zat hij op een vrijdagochtend tegenover ons. Een beetje gespannen, maar vastbesloten om het tóch te proberen. Niet omdat hij zo nodig hulp wilde, maar omdat hij door de brieven en portalen het overzicht kwijt was.

‘Ik wíl dit eigenlijk niet kunnen’

Stap voor stap

Bij Almelo Sociaal zien we dat vaker. Mensen die prima voor zichzelf zorgen, tot er ineens iets moet ‘via de site’ of ‘met DigiD’. Dan raken ze het spoor kwijt.

Dus begonnen we bij het begin: een e-mailadres aanmaken. Bert is een veel voorkomende naam dus het e-mailadres kreeg een paar cijfers voor het @. Daarna volgden de stappen van de DigiD-aanvraag. Niet ingewikkeld voor wie het dagelijks doet, maar behoorlijk onoverzichtelijk als je er blanco in stapt.

Nieuwe taal

Begrippen als ‘verificatiecode’, ‘gebruikersnaam’ en ‘wachtwoordsterkte’ waren voor Bert net zo ongewoon als een nieuwe taal. En waarom komt er een brief per post terwijl alles digitaal moest?

Praktische vragen

Bert stelde praktische vragen. Wat als ik dat wachtwoord vergeet? Wie ziet eigenlijk wat? Hele terechte vragen. En met wat uitleg kwam het goed.

Toen alles geregeld was en hij zijn ziekenhuisafspraak online kon inzien, zei hij droogjes: “Ik dacht echt dat ik dit nooit zou kunnen. En ik wíl dit eigenlijk ook niet kunnen, maar ja.” Een typische opmerking. Want hij is niet de enige. Digitalisering is handig, efficiënt, snel. Maar niet vanzelfsprekend. Zeker niet voor mensen die prima zonder kunnen — tot ze ineens niet meer zonder kunnen.

Dit soort vragen krijgen we als cliëntondersteuners vaker. Wij helpen mensen weer op weg. Ook u. Bel met 0546 45 69 09 of loop binnen op één van onze gratis inloopspreekuren: iedere maandag, dinsdag en vrijdag tussen 9:30 en 11:30 uur aan de Boddenstraat 3.


Sandra is pr-medewerker bij Almelo Sociaal, de stichting met vrijwilligers die u gratis helpen bij vragen over geld, zorg en wonen. In deze column krijgt u een kijkje in wat we in de praktijk meemaken.