Nadia (28) stapt vrolijk binnen. “Ik ga samenwonen, maar ik weet niet wat ik allemaal moet doorgeven,” zegt ze. “Ik heb alles in een verhuisdoos gedaan — dat leek me handig!”

We lachen. “Als iedereen z’n papierwerk in dozen meeneemt, is onze wachtruimte straks nog meer te klein,” grapt mijn collega. “We hebben hier maar een half uurtje per klant, dus laten we klein beginnen.”

Een slimme aanpak

We nemen de belangrijkste papieren door en schrijven een kort stappenlijstje: adreswijziging, huurtoeslag aanpassen, zorgtoeslag controleren. “De rest lukt me zelf wel,” zegt Nadia terwijl ze haar telefoon erbij pakt om meteen in te loggen bij MijnOverheid. Ze blijkt handiger dan ze dacht — even zoeken, maar ze vindt zelf al waar ze moet zijn.

“Jullie hebben me net dat duwtje gegeven dat ik nodig had. De rest fix ik thuis wel.”

Zoals mijn moeder het deed

Ondertussen vertelt ze hoe haar moeder vroeger alles op papier bewaarde: mappen vol brieven, bonnetjes en handgeschreven notities. “Ik dacht dat dat nog steeds zo moest,” zegt ze. “Maar tegenwoordig gaat alles digitaal. Alleen… niemand legt je uit waar je moet beginnen.” En precies dáár wringt het vaak: mensen kunnen meer dan ze denken, maar hebben soms gewoon iemand nodig die het even voordoet.

We merken dat vaker. Of het nu gaat om toeslagen, DigiD of huurcontracten — de drempel is niet zozeer de computer, maar het vertrouwen in jezelf. Als iemand één keer ervaart dat het lukt, verdwijnt de angst. “Zie je wel, ik kan het!” zegt Nadia trots wanneer haar wijziging is bevestigd. Zo’n moment is goud waard.

Zelf doen, maar niet alleen

Na twintig minuten is ze klaar. “Dat viel reuze mee,” zegt ze opgelucht. “Ik dacht dat ik alles verkeerd zou doen, maar nu weet ik precies wat ik moet doen.” Ze vertrekt met een glimlach én een handig lijstje voor thuis.

Gratis hulp, ook voor u

Bij Almelo Sociaal helpen we mensen graag op weg. Soms is een half uurtje uitleg genoeg om het daarna zelf te kunnen. Heeft u ook vragen over wonen, zorg of geld? Loop gerust binnen op ons gratis spreekuur: maandag, dinsdag of vrijdag tussen 9.30 en 11.30 uur aan de Boddenstraat 3.

Sandra is pr-medewerker bij Almelo Sociaal, de stichting met vrijwilligers die u gratis helpen bij vragen over geld, zorg en wonen. In deze column krijgt u een kijkje in wat we in de praktijk meemaken.