

Vandaag komt Franck bij ons. Hij woont met begeleiding op een flatje in Almelo, maar zijn hulpverlener mag van de organisatie niet inloggen bij de Belastingdienst, en daar krijgt hij toch veel brieven van.
Op volgorde in mappen
Franck legt uit: “Ik heb geleerd dat ik alles op volgorde van binnenkomst in een map moet stoppen. En ik heb mooie mappen met hondjes erop voor alle belangrijke papieren. Maar de Belastingdienst is stom. De ene keer gaat het over vorig jaar, de andere keer zelfs over twee jaar geleden, en als ik ze op volgorde wil leggen, komt dat heel raar uit.”
De brieven en de huurtoeslag
De moeilijkste brieven gaan over de huurtoeslag: Franck heeft te veel gekregen, en dat wordt niet automatisch verrekend met de huidige toeslag. Franck betaalt netjes de afbetalingsregeling en krijgt dus iedere maand een nieuwe brief. Mijn collega luistert naar het verhaal en begrijpt wat er gebeurt. Stap voor stap nemen we Franck mee in de wondere wereld van de Belastingdienst.
‘Mag ik terugkomen als ik een nieuwe brief krijg?’
Twee soorten belastingen
Er zijn twee soorten belasting: de toeslagen en de inkomstenbelasting. Brieven over de toeslagen zijn rood en krijg je in elk geval twee keer per jaar: eentje over het afgelopen jaar — of je genoeg, te veel of precies genoeg hebt gekregen — en eentje voor het komende jaar, waarin ze vertellen wat jij volgend jaar krijgt.
De inkomstenbelasting is blauw; bij Franck worden die ingevuld door iemand die gemachtigd is. “Ik denk dat er ieder jaar in april iemand bij je komt voor de papieren?” Als ze ingevuld zijn, krijg je eerst een voorlopige teruggaaf; pas na een jaar komt de definitieve teruggaaf.
Samen inloggen bij de Belastingdienst
“Zullen we samen een inlognaam en wachtwoord aanvragen?” vraagt mijn collega. “Dan kunnen we inloggen en zien wat de Belastingdienst over jou weet en wat we moeten regelen.” “Ik snap dat dat nodig is, maar ik heb geen computer en ik durf ook niet zo goed papieren te regelen. Mag ik dan terugkomen als ik een nieuwe brief krijg?” vraagt hij onzeker. “Vanzelfsprekend, natuurlijk mag je dat. We zetten je naam en vraag in onze computer en als ik er dan niet ben, helpt een collega je verder.”
Zo werken wij bij Almelo Sociaal
Dus, voor iedereen die moeite heeft met papieren en regels, er is hoop. Kom langs op één van onze gratis inloopspreekuren: iedere maandag, dinsdag en vrijdag van 9:30 tot 11:30 uur aan de Boddenstraat 3.
Sandra is pr-medewerker bij Almelo Sociaal, de stichting met vrijwilligers die u gratis helpen bij vragen over geld, zorg en wonen. In deze column krijgt u een kijkje in wat we in de praktijk meemaken.